Варшавa Inside Out (Частина 1)


Варшава є містом, що сильно відрізняється від інших європейських столиць. В кінці ІІ Світової війни центр Варшави був повністю стертий з лиця землі, а в післявоєнні роки відбудований із філігранною точністю.
Попри це, місто вражає своєю відвертістю та відсутністю будь-якої фальші як у старому, так і в новому.


01. Варшаву часом можна поплутати з Нью-Йорком,

02. з Вашингтоном,

03. з Москвою,

04. з Віднем,

05. з Прагою,

06. або ж з Берліном.

07. Давайте розберемось, якою насправді є столиця країни, що має амбіції закріпитись у двадцятці найбільш розвинутих держав світу. Підлітаючи до Варшави, поглянемо на те, як загосподарьована територія Польщі.


08. Розселення історично відбувалось у гармонії із природними умовами. Це робилось аж ніяк не із сентиментальних причин, а суто виходячи із ефективності освоєння територій.

09. Сучасна інфраструктура перекреслює сформовану століттями геометрію. Як наслідок, залишаються гострі кути, кишені, пустки, анклави. Ці залишкові елементи часто цікавлять сучасних урбаністів.


10. Ось як вони ростуть, всі ці польські ябка.

11. В післявоєнні часи колективізація майже не торкнулась польського села. На відміну від України, де процес розкуркулювання знищив всіх ініціативних та знаючих свою справу людей, в Польщі зберігся досвід ведення господарської діяльності, накопичений століттями. 

12. У польських селян значно менші пенсійні збори, ніж у жителів міст і вони платять мізерні податки (300-1000 грн на рік). Що тут скажеш, при владі селянська партія PSL. При вступі в ЄС чехи та угорці погодились на 30% від тих дотацій ,які отримують фермери у Франції, Польща ж вибила для себе ледве не всі 100%.

 13. Навколо Варшави будують кільцеву дорогу.


14. Перетин кільця із радіальним вектором.


15. Дачний масив.

16. Ось тут починається територія столиці. Забудова середньої поверховості вже дісталась міської межі.

17. Просуваючись вглиб території неможливо не помітити масиви нової забудови, яка вигідно відрізняється від збудованого раніше. Акуратні напіввідкриті квартали середньої поверховості - універсальний рецепт якісного сучасного житла.
18. Масштаби житлового будівництва загалом вражають, і це при тому, що кількість 
мешканців Варшави за останні 20 років практично не змінилась. Величина та кількість логістичних центрів на межі міста говорить про споживацькі настрої поляків.

19.

20. Це один із найбільших аутлетів міста. Християнська символіка на даху тут є чистою випадковістю. Щоправда, традиційним для багатьох торгових центрів дизнеївським фасадом справа тут також не обмежується... 

21. Центральний купол будівлі прикрашає пантеон власників магазину у краватках. Це повний постмодернізм! 





(фото www.fashionhouse.pl)

22. Сучасна малоповерхова забудова втратила свій індивідуальний характер. 
Забудовники не мають часу на дріботу. Вони  проковтують і перетравлюють одразу великі шматки території. Польська субурбія все більше нагадує американську. 

23. Землі сільськогосподарського призначення щільно заповнюють вілли із дахами найрізноманітніших геометричних форм.

24. Деякі вілли мають особливо живописне розташування. Аби тільки комарів-кровопийців не було.

25. Від аеропорту до центру міста можна рукою подати. Радянському символу Палацу Культури і Науки архітектор Даніель Лібескінд протиставив свій смугастий та асиметричний хмародер. Ось він, контраст строгої ієрархії центральної осі та динамічного, багатовекторного об`єму. 

26. Доїхати до центру можна комфортною міською електричкою. Міський квиток діє також і на всі інші поїзди, що проїжджають через відповідні станції міста. Варшава в цьому плані наздогнала всі розвинуті міста Європи.

27. Внутрішній вигляд і функціональність поїзду EN97 відповідає його зовнішній красі.

28. Знайдеться місце і для велосипедів.

29. Підземні простори центральної частини позбавлені будь-якого мороку.

30. Всі ці переходи пристосовані до людей з особливими потребами.


31. В центрі площі Дефіляд стоїть Палац Культури і Науки - символ комуністичного минулого Польщі. Збудував його Лев Руднєв між 1952 та 1955 роками. За свідченням самого архітектора, ця масивна глиба містить в собі деталі, скопійовані з краківських Сукениць та будинків на Казимежі, а її шпиль нагадує завершення гданської ратуші. Місцеві мешканці називають його Пекіном (через абревіатуру PKiN), сталінським шприцом та російським весільним тортом. Важко розібратись де ти знаходишся, коли навколо тебе гасають трамваї, автобуси і машини. Давайте погнянемо на це все з тераси палацу.


32. Радянська влада на свій весільний торт грошей не шкодувала, добре розуміючи, що все окупиться.

33. Сама площа Дефілад вже втратила свій парадовий шик. У планах міської влади повністю забудувати цей масштабний простір офісними баштами та кварталими. Це мабуть не найкраща ідея... На горизонті (по інший бік Вісли) видніється Національний стадіон.

34.


35. Вулиця Злота за останнє десятиліття обросла офісними баштами найрізноманітніших форм. 

36. При цьому архітектори подбали і про коректні паркінги, чого так бракує новим київсьим вежам, і навіть про мінімальне озеленення дахів стилобатної частини будівель.

37. Особисто в мене симпатії викликає башта авторства Гельмута Яна. Це напрочуд гармонійна будівля із вивіреними пропорціями. А може вона просто нагадує улюбленого Міса...

38. Багатоповерховий стовп витончено та граційно зависає над поверхнею землі. 

39. Помпезні сталінські фасади оживляють яскраві сучасні постери.


40. Як мало потрібно для того, щоб сіра архітектура тоталітарного періоду залишилась лише тлом памяті для яскравого сьогодення. Для цього немає потреби збивати зірочки на кожному з фасадів. Важливо, щоб люди, які населяють ці простори, перестали бути рабами. 

41. Інтер`єри будівель збережено на 5+.

42. Що може бути найбільш контрастним до сталінських фасадів? Правильно! Будівля без фасадів взагалі! Ну, принаймні без одного з них. ТЦ "Золоті тераси" біля площі Дефілад.  


43. Це справді комфортний міський простір з видом на площу, навколишні вежі та хмаринки.

44.


45.

46. Штучний ландшафт терас із кафешками завис десь між небом і землею.

47.

48. ТЦ вигідно зв`язаний із залізничною та автобусною станцією. Так, всьому цьому знайшлося місце в самому центрі Варшави і так, воно має надзвичайно гуманний вигляд і облаштування.
49. У Варшаві класний транспорт. Всі на автобус!

50. Трамваї теж не відстають.


51. Описана вище легка міська залізниця разом із залізницею звиклою вигідно доповнюють єдину гілку метро. Але Варшаві цього мало. І от в місті будується ще одна гілка. А так буде виглядати вхід на одну з її станцій.

52. Міський велопрокат постійно нарощує свою присутність.


53. Рухаючись в напрямку відбудованого історичного центру, можна потрапити на площу Пілсудського, де колись стояв Саський палац. Цей фрагмент арок - єдине, що про нього нагадує. Пуста площа замість палацу - це вражаюче місце пам`яті. Рем Кулгас сильно критикував німців за те, що вони в Берліні стерли сліди історії, забудувавши всі післявоєнні пустки. Відсутність у таких випадках часто є значно більш промовляючою за присутність.



54. Норман Фостер запроектував поруч із площею Пілсудського напрочуд тактовну офісну будівлю. Не можна не помітити того, як її засклений фасад за рахунок бетонних простінків в перспективі вулиці допасовується до будівлі оперного театру.

55. Королівський шлях, що поєднує Королівський замок, Королівський палац Лазєнки та Палац у Віланові - це мабуть серія найкрасивіших вулиць міста. В історичному центрі міста домінує пішохідний рух, громадський транспорт ... 

56. ...і двоколісні.

57.

58. Важко повірити, що вся ця краса в часи війни була зруйнована майже на 90%. 

59.

60. Варшавське середмістя не можливо було б відбудувати  без фантастичних полотен Каналетто. Старе місто Варшави - єдиний в світі реконструйований об`єкт, який було включено до Списку об`єктів світової спадщини ЮНЕСКО.

61. Реставратори приділили увагу не тільки центральним громадським просторам, але і закапелкам старого міста.

62. 

63. Добре зарепрезентовано і оборонні структури довкола середмістя.

64. Як приємно мати можливість пройтись таким милим спуском.


65. Із великою точністю було відбудовано масштабні історичні будівлі, наприклад цілковито зруйнований Королівський замок.

66. В 1945-му  році цієї будівлі не існувало. 

67. Відбудова торкнулась не просто будівель, а саме середовища. Мова йде і про балюстраду на передньому плані, і про ландшафтний дизайн, і про елементи мощення, освітлення, скульптури. 

68. В ретельно відновлене історичне середовище поляки не бояться вводити елементи нового. Це кафе є напівзануреною в землю будівлею з елементами фантастичного рукотворного ландшафту. 
69. Це зразковий приклад будівлі такого типу.

70. Відкритий приватний простір кафе плавно переходить у відкритий громадський простір міста за рахунок лавочок, мощення, газонів та ось таких посиденькових сходинок. Чого вартують хоча б ці вставки з водою і освітленням.

71. Влітку тут відбуваються кінопокази, концерти, презентації і т.д.
 72. Деталі виконані МЕГА акуратно.

73. Через центр старого міста проходять активні транспортні шляхи, які в багатьох місцях опущені в підземний рівень.



74. Нова архітектура в історичному середовищі часом шукає і цілковито нової естетики.

75. Часом архітектори звертаються до естетики функціоналізму. Ця нова будівля явно повертає до життя функціоналістську мову 30-тих. По-суті, це історизм, але ж який класний історизм! Такий собі нео-софт-модернізм, якщо бавитися у всі ці назви. Будівля розроблена Atelier 3 Girtler & Girtler у 2007 році, а завершена в 2011.

76. Будівлі 70-тих та 80-тих років вносять у середмістя свій особливий колорит і в більшості виконані за індивідуальними проектами.


77. Як може нова архітектура враховувати історичний контекст? Це торцева стіна історичної будівлі. Вікна пробивались з власної ініціативи мешканців і сформували випадкову композицію, яка не несе жодної додаткової смислової інформації. 

78. А це торцева стіна нового будинку, де архітектор цілеспрямовано відсилає споглядача до випадково сформованих композицій історичних торців по сусідству.  Це високий рівень архітектури у достатньо посередній та не помітній з першого погляду будівлі.

79. Ця будівля допасовується до історичної забудови перш за все за рахунок суміщення класичних симетричних елементів композиції та елементів, що цю симетрію порушують. 

80. Як класно легшає ця будівля із кожним наступним поверхом.

81. Властивостей дзеркальних поверхонь також ніхто не відміняв. 


82. Ця сама будівля на рівні завершення.

83. Громадський простір Варшави має що запропонувати не тільки на площі Ринок і прилеглих площах історичного середмістя... 


84. ...в середовищі нової забудови громадському простору також приділено багато уваги.


85. Навіть у таких собі залишкових кишенях, закритих від очей допитливих гостей міста, знайдуться зручні лавочки, зелень та пожива для очей у вигляді бомбезної суперграфіки.


86. Наостанок фото симпатичного дитячого майданчика зі штучним покриттям і проростаючими крізь нього деревами.